Jay komt bijtend op zijn blouse binnen en gaat aan zijn werkplek zitten… Ik loop naar hem toe, zeg goedemorgen en houd mijn hand op om hem een high five te geven.
Hij weigert.. en zegt met een boze stem ‘ik wil niet naar school!’ en geeft een harde duw tegen de kast die richting mij beweegt en bijt met nog meer frustratie op zijn blouse.
Ik zeg tegen Jay dat ik zie dat het even teveel is en loop naar hem toe, hij maakt slaan bewegingen, waarop ik reageer dat we boos en verdrietig mogen zijn, maar dat we onze handen bij onszelf houden. Ik pak zijn hand vast en loop samen met hem naar de time-in bank.
Daar aangekomen, begint hij te huilen, te schoppen en te schreeuwen ‘ik wil naar huis! Ik wil naar mama! Ik wil niet naar school! Ik haat school!’.
Ik zeg dat ik naast hem op de bank kom zitten, maar dat we elkaar geen pijn doen, waarop hij zijn frustratie uit op de muur, de bank en de kast.
Ik pak een boek uit de kast, sla deze open en begin voor te lezen.
Hij kijkt mee, komt ietsjes later tegen me aan zitten en luistert aandachtig.
Wanneer hij met de grapjes mee lacht in het boek, overhandig ik het boek aan Jay zelf en zeg hem dat hij nog even verder mag lezen en dat ik de blauwe zandloper voor hem omdraai.
Wanneer de zandloper voorbij is, benoem ik dit en Jay staat op. Hij loopt naar zijn werkplek en is klaar om te leren.
(De naam en foto in de tekst zijn fictief)
Alle rechten voorbehouden | Praktijk Kind&Ouderbegeleiding Elo